mujahidah fisabilillah

mujahidah fisabilillah

Saturday, January 1, 2011

ALI BIN ABI TALIB

Bismillahirrahmanirrahim...

   
  
        Ali bin Abi Talib bin Abdul Mutalib bin Hashim bin Abdul Manaf bin Qusai bin Kilab bin Murrah bin Kaab bin Lu'ai bin Ghalib bin Fihri bin Malik bin An-Nadri bin Kinanah.


 - Adik Beradik :-

          :: Talib               :: Aqil
          :: Jaafar             :: Ummu Hani
          :: Jumarah          :: Raitah

 - Isteri2 Ali Bin Abi Talib :-

         ::  Fatimah Binti Rasulullah
         ::  Khoulah Binti Iyas
         ::  Laila Binti Masud
         ::  Ummu Banin Bin Hizam
         ::  Asma Binti Umais
         ::  As-Sohbak Ummu Habib Binti Rabiah
         ::  Umamah Binti Abu al-As
         ::  Ummu Saad Binti Urwa
         ::  Ummu Mahaiya Binti Amri al-Qais


   -  Anak Lelaki Ali :-

          :: Hasan
          :: Husin
          :: Muhsin
          :: Muhammad al-Akbar
          :: Ubaidullah
          :: Abu Bakar
          :: Abbas
          :: Uthman
          :: Jaafar
          :: Abdullah
          :: Muhammad al-Asghar
          :: Yahya
          :: Aun
          :: Umar al-Akbar
          :: Muhammad al-Ausat


  - Anak Perempuan Ali :-

          :: Ummu Khalsum
          :: Zainab
          :: Fatimah
          :: Ruqiyah
          :: Ummu Hasan
          :: Ramlah
          :: Ummu Hani
          :: Zainab al-Sughra
          :: Khadijah
          :: Ramlah as-Sughra
          :: Ummu Kalthum as-Sugra
          :: Umamah
          :: Ummu al-Kiram
          :: Ummu Salamah
          :: Ummu Jaafar
          :: Jumanah
          :: Nafisah

   

       Ali bin Abi Talib dilahirkan pada tahun ke-9 sebelum Muhammad menjadi Rasul. Usianya 31 tahun lebih muda daripada Nabi Muhammad. Ibunya Fatimah binti Asad bin Hasyim binti Abdul Manaf daripada Bani Hasyim.

      Nama asalnya Haidarah, Rasulullah memanggilnya Ali. Selain itu,pernah juga Rasulullah memanggilnya Abu Turab.

      Ali bin Abi Talib dididik dan dibesarkan dalam rumah tangga Rasulullah. Beliau kanak2 pertama yang memeluk Islam ketika berumur 9 tahun. Beliau terkenal sebagai orang yang alim dan bijaksana, penghafal Quran, seorang sasterawan, dan ahli pidato, seorang pahlawan perang dan negarawan. Dia seorang yang berilmu dan cintakan ilmu.

     Ali juga adalah pelopor ilmu tauhid, ilmu mantiq, fiqih, ilmu nahu dengan penulis bahasa arab.

     Terdapat 4 golongan yang mempunyai kaitan dengan Ali iaitu, Ahlus Sunnah, Syiah, Al-Khawarij dan Bani Umaiyah. Syiah begitu menyanjung Ali bin Abi Talib. Al-Khawarij pula adalah mereka yang keluar dari kelompok Ali. Sehubungan itu, Khalifah Ali bin Abi Talib pernah berkata, ''Ada segolongan orang yang demi cintanya kepada aku,mereka bersedia masuk neraka. Tetapi ada segolongan lain yang demi kebenciannya kepada aku,sampai mereka bersedia masuk neraka.''

     Selepas Khalifah Ali bin Abi Talib meninggal dunia, Muawiyah bin Abu Sufian pernah bertanya kepada Dhirar bin Dhamrah berkenaan sikap dan peribadi Ali. Kata Dhirar, ''Demi Allah,Ali itu seorang yang berpandangan jauh, kuat dan perkasa. Apa yang dikatakannya selalu diperkotakan. Apabila memerintah,beliau selalu berlaku adil.Kata-kata dan tindakannya jelas menunjukkan beliau berpengetahuan luas dan hampir semua ucapannya mengandungi hikmah.''

     ''Demi Allah, memang besar seperti apa yang kamu katakan itu.'' Kata Muawiyah.

     Tubuh Ali tidak tinggi tetapi, tegap dan sasa. Matanya hitam,alisnya tebal, kulitnya coklat, dan janggutnya tebal. Dia sering tersenyum.

     Kata Mughirah,Ali kuat seperti singa. Kata Ibnu Abbas pula, aku belum pernah melihat orang yang mempunyai daya tarikan seperti Ali.

     Ali bin Abi Talib adalah Khalifah al-Rasyidin keempat selepas Uthman bin Affan. Beliau memerintah selama 4 tahun 9 bulan. Ketika itu umat Islam mula berpecah-belah malah berperang sesama sendiri. Dalam perang unta,pasukan tentera yang dipimpin khalifah bertempur dengan pasukan tentera yang dipimpin Aisyah. Berlaku pula perang Shiffin antara tentera Khalifah Ali dengan tentera Muawiyah.

     Peperangan itu ditamatkan dengan majlis Tahkim. Mereka yang tidak bersetuju majlis Tahkim itu bertindak keluar daripada pasukan khalifah Ali,lalu dinamakan kaum Khawarij. Mereka sangat memusuhi sehingga sanggup membunuhnya. Khalifah Ali ditetak keningnya dengan pedang yang disapu racun oleh Abdul Rahman bin Muljam pada waktu subuh, 17 Ramadhan dan meninggal dunia pada 21 Ramadhan. ketika itu beliau berumur 63 tahun.

    Ada yang mengatakan mayat Ali bin Abi Talib dikebumikan di Kufah di 1 tempat bernama Rahbah. Tetapi, ada pula mengatakan mayatnya dibawa oleh Husein ke Madinah lalu dimakamkan di sebelah kubur Fatimah. Tetapi, ada pula mengatakan jenazahnya dibawa ke Hijaz dan diletakkan dalam sebuah peti. Ketika dalam perjalanan, sekumpulan arab Badwi merompak mereka kerana menyangka dalam peti itu berisi harta. Apabila dibuka, mereka dapati 1 mayat lalu dikuburkan di tengah padang pasir.

      Tetapi, bagi pengikut Syiah, mereka yakin jenazah Ali dikebumikan di Najaf, Iraq. Dia atas kuburnya, dibangunkan sebuah masjid yang indah, kubahnya yang disalut emas. Masjid itu sering dikunjungi pengikut Syiah.

      Pada malam 17 ramadhan itu, puak Khawarij merancang membunuh Khalifah Ali Bin Abi Talib, Muawiyah bin Abu Sufian dan Amru al-Ash. Abdul Rahman bin Muljam brjaya membunuh Khalifah Ali bin Abi Talib. Al-Barak bin Abdullah gagal membunuh Muawiyah bin Abu Sufian. Amir bin Bakr juga gagal membunuh Amru al-Ash.


~Wallahu'alam~

:: ALI BIN ABI TALIB ~ MUTIARA ILMU ISLAM ::

Salam Mujahadah

No comments:

Post a Comment