mujahidah fisabilillah

mujahidah fisabilillah

Friday, December 31, 2010

RENUNGLAH!

Perempuan Sombong!
Jika itulah gelaran yang dikau berikan,
Maka aku menerima dengan redha,
Apalah lagi diri yang hina ini mampu berbuat?
Apakah layak untukku mengatakan,
“Berhenti! Jangan menganggapku begitu”

Perempuan Sombong!
Jika itulah tafsiranmu padaku,
Maka teruskanlah,
Apalah lagi yang mampu aku lakukan,
Selain berdiam dan berdoa,
Agar Allah merahmatimu sentiasa,

Perempuan Sombong!
Tidak tahu bersosial dan perasan bagus,
JIka itu yang terkeluar dari mulutmu,
Maka aku hanya mampu tersenyum hambar,
Meski di dalam hati berselimut duka…

Duhai insan yang bergelar Adam..
Ketahuilah hakikat yang tersurat,
Aku ini adalah Hawa yang dicipta dari tulang rusuk yang bengkok,
Diutus ke dunia sebagai perhiasan matamu,
Setiap saat diriku mampu menjadi fitnah dunia,
Setiap saat ku berjalan,
Mengharap pada redhaNya yang satu..

Aku bukan insan sempurna,
Bukan jua insan maksum yang tak punya dosa,
Dosaku menggunung tinggi,
Dalam keterbatasanku menjaga syariat,
Terkadang aku tersungkur dan terjatuh.

Duhai Adam,
Sombongku bukan mainan,
Sombongku adalah satu suruhan,
Suruhan dariNya agar tidak melekakanmu,
Agar engkau bisa melangkah gagah menegakkan kalimah Allah,
Agar engkau bisa menjadi perwira Islam sebenar,
Kerana aku,
Hanyalah seorang insan yang lemah….

Duhai Adam,
Tatkala usikanmu ku diamkan,
Tatkala perasaanmu ku abaikan,
Tatkala dikau memanggil dan aku melangkah pergi,
Ketahuilah…
Itulah hakikat sayangku pada insan bergelar Adam…….

No comments:

Post a Comment